
به گزارش «سراج24»، کاهش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو از 45 به 40 درصد تصمیمی است که کمیسیون ماده (یک) به منظور دفاع از منافع مصرف کنندگان و افزایش رقابت پذیری در خصوص آن به اجماع رسیده است.
اما برخی از خودروسازان معتقدند که این تصمیم علاوه بر حمایت از مصرف کنندگان و افزایش رقابت پذیری، زیان هایی را به دنبال خواهد داشت که از جمله آن می توان به عدم استقبال از خودرو داخلی و کاهش فروش خودروسازان داخلی و در نتیجه بروز ضررهای جبران ناپذیر در این صنعت اشاره کرد.
حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو گفت: دولت تصمیم دارد به منظور افزایش رقابتپذیری در بازار خودرو و حفظ منافع مصرفکنندگان تعرفه خودرو را کاهش دهد و بر این اساس، پیشبینی میشود تعرفه واردات خودرو براساس محاسبات به حدود 40 درصد کاهش یابد.
گفتنی است در سال 91 با تغییر مبنای ارز مبادلهای بهجای ارز مرجع در محاسبات گمرکی تعرفه تمامی کالاها کاهش یافت و به تبع آن تعرفه واردات خودرو نیز از 90 درصد به 45 درصد رسید.
اما این در حالی است که خودروسازان داخلی هنوز برنامه اصلاح قیمتهای مصوب شورای رقابت را هنوز انجام ندادهاند. شورای رقابت در پایان سال 91 قیمت تمامشده پنج خودرو که دارای سهم 90 درصدی در تولید دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هستند را براساس تورم نیمه دوم سال اعلام کرد که براساس این قیمتها خودروسازان باید اقدام به اصلاح آخرین قیمتهای خود کنند که این کار هنوز انجام نشده است.
به نظر می رسد مصرف کننده نیز منتظر تعیین قیمت خودرو است و از خرید امتناع می کند تا قیمتهای نهایی مشخص شود و این امر موجبات رکود بازر خودرو را فراهم کرده است.برخی کارشناسان این موضوع را ضربه ای دیگر به صنعت خودرو می دانند.
در هر صورت شرایط کنونی نه منافعی از مصرف کننده تامین می کند نه سودی عاید تولید کننده می نماید و تعیین قیمت هر چه سریع تر خودرو تنها راه منفعت رسان به هر دو سوی ماجراست.